Monday, July 30, 2007

Эрхээ эдлэхдээ бусдын эрхийг хүндлэ!

Машин зөрөхөд орчин мэдэгдэхгүйгээр тоос босож байв

Ямар ч барилгын ажил хийгдээгүй мөртлөө хэдэн арван км замыг хаасан байв.
150 км замд 3-4 газар л барилгын ажил хийгдэж байв.
Өнгөрдөг хагас сайнд Хархорин явлаа. Хархоринд зуншлага сайнгүй байгаа ч Эрдэнэ зуу дээр жуулчид их байлаа.
Ойрдоо халуун байгаа болохоор бид шөнө хагаслаж, Улаанбаатараас шөнийн 3 цагт хөдлөв. Хөдөө, гадаа явах дуртай би ажлын газрын 2 хүнийг явах уу? /ажлаар,2 Япон/ гэхээр агаар салхинд гарангааа, Хархарум хотын туурь ухаж байгаа гэнэ лээ... хэр их юм олдож байгаа бол гэсэн сониуч зан минь хөдлөөд явчихсан хэрэг л дээ.
Хотоос гараад дөнгөж "Эмээлт" даваад л зам засвар хийж байгаа бололтой замыг ундуй сундуй болгоод, хааж орхижээ. Тэгээд бүр Төв аймгийн Эрдэнэсант сум хүртэл шахуу дайнд нэрвэгдсэн мэт болгосон байхийн. Үгүй яахав дээ зам засаж байгаа нь сайшаалтай хэрэг.
Гэхдээ зам засварын ажлыг хийхэд учир байнаа, Юу гэвэл 150 км замыг нэг зэрэг хаах хэрэггүй шүү дээ. Гантай байгаа болохоороо ч тэр үү? Замын тоос гэдэг чинь үүд хоймрын зайтай газрын юм үзэгдэхгүй байгаа нь машин дотор зүгээр сууж байгаа хүнд тийм түвэгтэй байгаа юм чинь жолоочид ямар байх нь ойлгомжтой. Хуучин зам маань хичнээн муу ч гэсэн шороо тоос тийм их босохгүй шүү дээ. Манай Монголчуудын хэнэггүй зан уу! Гадны жуулчинд үзүүлдэг ганц түүх дурсгалын газар бол яах аргагүй Эрдэнэ зуугийн хийд, Хархарум хотын туурь. Тэр хүртэлх замыг ийм болгоод хаячихаар ирэх жил ирэх жуулчидын тоонд нөлөөлнө биз дээ.
Нэг хугацаанд хаагдсан байх замын хэмжээ нь 20 км байхаар тооцож төлөвлөгөө гаргаад 20 км-ээ дотор нь далан, суурь, асфальтон хучилт, ус зайлуулах төмөр бетон хоолойны ажил хийх ажлын 4 хэсэг болгон хувааж хийхэд л болно. За яахав төмөр бетон хоолой хийхэд бетоны техникийн шаардлагын үүднээс 28 хоногийн бат бэхийг турших, сорьцыг шахах хүртэл хугацаа орох боловч гэхдээ л бүхэл бүтэн 150 км замыг нэг зэрэг хаана гэдэг ажлын туршлагагүй, ямар ч гүйцэтгэлийн төлөвлөгөөгүй байгаа нь илт. Замаа сайжруулалгүй яахав. Гүйцэтгэж байгаа компани нь "ажлын зөвшөөрлөө авсан. Яах нь бидний дур" гэсэн маягтай байж болохгүй шүү дээ. Зоригчид бас аятай тухтай зорчих эрхтэй. Манай жуулчины компаниуд ч гэсэн ая тухтай байлгах гэж хичээдэг. Бас багагүй зардал чирэгдэл болж жуулчдыг авчирдаг. Зам засаж байгааг илэрхийсэн ямар ч тэмдэг тэмдэглэгээ байхгүй, зам дээр шороо овоолоод хаячихсан байх юм. Уг нь автозам барилгын ажлын үед хэрэглэх түр зам, ажлын нарийвчилсан график, зам хаасан үед хэрэглэх тэмдэг тэмдэглэгээ зайлшгүй байх шаардлагатай. Гэтэл 150 км замыг хаасан мөртлөө Улаанбаатараас "Хүй долоо худаг" орчимд "орохыг хориглоно" гэсэн маажгий тэмдэгээс өөр юу ч тавиагүй байх юм. Бас болоогүй ээ тэр тэмдэгээ зам дээр асгасан шороон дээрээ суулгачихсан байгаа юмаа. Монгол хүн хэнэггүй болохоороо зам засвар хийж байна гэж ойлгох боловч гадны хүмүүс юу гэж ойлгох бол? Хүний эрхийг бүдүүлэг зөрчиж байна гэж бодож байгаа л болов уу даа. (Хамт явсан 2 Япон "Энэ барилгын ажил зөвшөөрөлтэй болов уу" хэмээн хоорондоо ярилцахаас үзвэл...) Бид эрхээ эдлэхдээ бусдын эрхийг ялимгүй мэт боловч зөрчөөд байдаг юм биш үү? Өөрийн эрхийг эдлэхдээ бусдын эрхийг хүндлээрэй хүмүүс ээ!

2 comments:

Arsun said...

Manaihan hezee neg ajil hiij surnaa. Hotyn to'wd neg jijighen gazriig zasah geed maihan shanagaa beldchiheed, tegeed l zusna daa.
Anun.http://arslans.blogspot.com/

ZAYA said...

Анунд: Комент үлдээсэнд баярлалаа.
Майхан шанагаа бэлдээд зусаад, өвлийн эхэн сард санд мэнд хүлээлгэж өгөөд хавар нөгөө барьсан зам нь түрүүчээсээ цоороод... Чанартай оргиналь ш дэ хэхэ

...Зөв явбал зөөлөн зөөлөн замбуулин...